Mistikus Cinta

0
Syeikh Abdus Salam bin Barjas, Ulama Muda Yang Alim

Beliau ialah Syeikh Abdus Salam bin Barjas bin Nasir Aali Abdil Karim. Lahir di Riyadh tahun 1387 H.

Seorang ahli hadits muda dari Arab Saudi, yang dikatakan oleh para ulama, "Tingkat keilmuannya melebihi umurnya".

Beliau ialah qadi (hakim) di Riyadh dan juga imam masjid dan memiliki halaqah ilmu di tempat beliau jum'atan sehari sebelumnya.

Guru-guru Syeikh Abdus Salam di antaranya ialah Syeikh Abdul Aziz bin Baz, Syeikh Shaleh ibn Utsaimin, Syeikh ibn Jibrin, Syeikh Muhadis Abdullah ibn Duwaisi, Syeikh Shalih ibn Abdurrahman Al-Athram, Syeikh Abdurahman ibn Ghudayan, Syeikh Shalih ibn Ibrahim Al-Balihi, Syeikh Abdulkarim Al-Khudairi dan lainnya.

Tulisannya lumayan banyak, baik berupa takhrij atau lainnya, yang terkenal ialah Mu’amalatul Hukkam fi Dhauil Kitab wa Sunnah yang sangat unik topiknya dan sarat dengan faedah. Beliau telah menulis buku sejak berumur 18 tahun.

Beliau meninggal dunia kerana kecelakaan pada tahun 1425 H / 2004 M. Jenazahnya telah dikebumikan di Riyadh, Arab Saudi, setelah sholat Asar di Masjid Abdullah, Dira pada 3 April 2004.

Menurut Abdur Rahman Al-Ghisli, rekan yang hadir di lokasi kecelakaan dan ikut menolongnya, Syeikh Abdus Salam Bin Barjas rahimahullah, mengakhiri hembusan nafasnya dengan melantunkan syahadah.

Semoga amal baiknya diterima oleh Allah Ta'ala, diampuni dosa-dosanya dan dimudahkan jalannya menuju JannahNya. Amin ya Rabbal 'alamin.


Setya Sastrodimedjo

Jangan lupa dukung Mistikus Channel Official Youtube Mistikus Blog dengan cara LIKE, SHARE, SUBSCRIBE:




Anda sedang membaca Syeikh Abdus Salam bin Barjas | Silahkan Like & Follow :
| | LIKE, SHARE, SUBSCRIBE Mistikus Channel
| Kajian Sufi / Tasawuf melalui Ensiklopedia Sufi Nusantara, klik: SUFIPEDIA.Terima kasih.
Sudah berapa lama Anda menahan rindu untuk berangkat ke Baitullah? Melihat Ka’bah langsung dalam jarak dekat dan berkesempatan berziarah ke makam Rasulullah. Untuk menjawab kerinduan Anda, silahkan klik Instagram | Facebook.

Post a Comment Blogger Disqus

 
Top